در دنیای امروز که اینترنت نقش مهمی در تبادل اطلاعات در میان افراد دارد، وب سایت ها نقش مهمی را در این میان ایفا می کنند و از آنجایی که اینترنت مرزها را شکسته و از این طریق تمام دنیا می توانند با هم ارتباط داشته باشند، لذا سایت های مختلف در زمنیه کاری خود با هم رقابت دارند که با گذاشتن مطالب خاص و بکر، بتوانند رتبه خود را در گوگل بالا ببرند. رنکینگ یا رتبه بندی سایت در گوگل براساس میزات کیفیت سایت مشخص می شود لذا مهمترین هدف بهینه سازی سایت این است که رنکینگ سایت شما را بالا ببرد.
پیج رنک گوگل که اولین بار توسط لری پیج ابداع شد، معیاری برای رتبه بندی سایت است. بر طبق اصول گوگل، هر چه صفحه ای میزان ورودی بیشتری داشته باشد، اعتبار آن بیشتر است زیرا این نشان می دهد که محتویات آن سات، در میان کاربران، جایگاهه بهتری داشته است. پیج رنک، در یک دانه عددی بین ۱۰-۱ تعریف می شود که هم تاثیر زیادی بر رتبه بندی سایت شما دارد و هم بر میزان اعتبار سایت شما موثر است. مسلما سایتی که از نظر پیج رنک، رتبه بهتری را کسب کند، میزان بازدید آن بیشتر بودهه است و در نتیجه با قرار گرفتن در صفحه اول گوگل، میزان استقبال از آن سایت بیشتر خواهد شد. لازم است بدانید که گوگل پیجج رنک را برای کل سایت تعیین نمی کند بلکه جزئی تر عمل نموده و به بزوی صفحات تمرکز می کند و هر صفحه ای که از فاکتورهای قانونی سئو پیروی کرده باشد و کیفیت بالتری داشته باشد، در پیج رنک رتبه می گیرد.
اگر قصد دارید بدانید که رتبه شما در پیج رنک چگونه است هم می توانید به سراغ سایت های بررسی سئو بروید و هم این که قسمت های خاص مرورگر که سئوکار برای شما تعیین می کند استفاده کنید و هم رتبه سایت خود را ملاحظه کنید و هم از وضعیت سایتت رقبا با خبر شوید.
در رتبه بندی سایت، بهترین راه برای افزایش رتبه این است که میزان ورود به صفحاتی از سایت که رتبه بالاتری را در پیج رنک کسب نموده اند، زیاد کنید. برای مثال در داخل سایت خود مقاله ای قرار می دهید و در ان از موضوعی یاد می کنید که در صفحه دیگر همین موضوع سبب افزایش رتبه آن صفحه شده است حالا با لین کردن آن موضوع در مقاله فعلی، کاربر را به صفحه با رنک بالا ارجاع می دهید.
منبع: رنکینگ یا رتبه بندی سایت در گوگل