اوایل ۲۰۱۱ گوگل تغییرات قابل توجهی در نوع رتبه بندی وب سایتها انجام داد. گوگل چندین الگوریتم رنکینگ خود را به روز رسانی کرد و مهمترین به روز رسانی آنالگوریتم پاندا بود. گوگل در طول سال هزاران آپدیت مختلف را انجام میدهد و در اکثر موارد نامی برایشان نمیگذارد ولی وقتی که آن به روز رسانی ها خیلی قابل توجه باشند معمولا یک نام برایشان انتخاب میکنند در مورد الگوریتم پاندا که نامش از Navneet Panda ، یکی از مهندسین اصلی این به روز رسانی برداشته شده است این به روز رسانی در طول چند ماه عرضه شد، چون کاری نسبتا جدید انجام میداد. پیش از این نسخه، تمرکز گوگل بر رنکینگ مبتنی بر کلیدواژه بود. وقتی فردی کلیدواژه ای را جستجو میکرد گوگل بهترین انطباق را برای آن کلیدواژه پیدا میکرد ولی با الگوریتم پاندا مرحله ی جدیدی اضافه شد. حال گوگل صفحات را بر اساس فاکتورهای غیر کلیدواژه ای نیز انتخاب میکند. حال صفحات منطبقتری انتخاب میشوند و گوگل بر این باور است که با وجود منطبق بودن کامل ولی همچنان اکثر مردم از صفحات خوششان نمی آید. آنها صفحات پیش تاییدی برای جستجوگران هستند که گوگل این فرایند را با نشان دادن وب سایت ها به مردم و مطرح کردن پرسش انجام داد. ما برخی از این سوالات را میدانیم مثلا سوالاتی که آنها پرسیدند این بود که آیا شما حاضرید به این سایت اطلاعات کارت اعتباری خود را بدهید؟ آیا شما حاضرید از این سایت نسخه ی دارویی برای فرزندانتان تهیه نمایید؟ آیا به نظرتان این سایت معتبر است؟ اگر این در یک مجله بود مشکلی نداشتید؟ آیا این سایت تعداد تبلیغاتهایش بیش از اندازه است؟ من در مورد این مسائل با مراجعه کنندگانم صحبت میکنم نه به خاطر مسائل سئو بلکه به این خاطر که وقتی آنها وارد سایت میشوند این مسائل اهمیت پیدا میکند. من میپرسم چه زمانی سایتت این شکلی بوده است؟ بسیاری از سایتها تاثیرگذاری ضعیفی دارند آنها غیر حرفه ای و غیر متعبر به نظر میرسند خب این قبلا یک مسئله ی سئو نبود ولی حالا هست چون گوگل سعی دارد تا علاقه مندی های مردم را دریافت کند و از آن در الگوریتمش استفاده کند. گوگل سایتها را در گروه های بد و خوب قرار داده است و در تلاش است تا به صورت ریاضی تفاوت بین آنها را دریابد بنابراین حال شما باید به سایتتان نگاه کنید و بفهمید خوب است یا بد.
این تنها به کلیدواژه های صفحه شما و یا لینکهای اشاره کننده به شما بستگی ندارد بلکه این به چگونگی درک بازدید کننده ها از سایت نیز بستگی پیدا کرده است. چه چیزهایی اهمیت دارند؟ خب اولین چیزی که مطمئنا میدانیم این است که گوگل در مورد تبلیغات در صفحه و مکان آن صحبت کرده است، در واقع گوگل کارهایی بر روی الگوریتم پاندا انجام داده است. آیا شما بدتان نمی آید که وقتی وارد صفحه ای میشوید بالای صفحه پر از تبلیغات است؟ افرادی زیادی از این موضوع بدشان می آید و گوگل هم همین حس را دارد پس گوگل قالب صفحه را بررسی میکند و اگر به نظرش تعداد تبلیغاتها زیاد باشد یا اینکه اکثر صفحه را تبلیغات فراگرفته باشد یا اگر در صورت دیگری قالب صفحه به صورتی باشد که کاربر نتواند سریعا محتوا را ببینید آن صفحه رنکش را از دست میدهد. حال ما باید کاری را کنیم که همیشه باید انجام میدادیم. تنها برای اهداف سئو و همچنین دلایل اصلی، شما باید قابلیت استفاده اعتبار، قابل اطمینان و حتی جذابیت سایت را مورد توجه قرار دهید. برای نمونه ما نمیدانیم که گوگل چطور زشت بودن سایت را ارزیابی میکند ولی مردم سایتهای زشت را غیر حرفه ای تلقی میکنند بنابراین اگر گوگل این را بفهمد چندان جای تعجب ندارد. برای نمونه من امیدوارم گوگل رنک سایتهایی که از متن سفید بر پس زمینه سیاه استفاده میکنند را کاهش دهد بله من میدانم بسیاری از طراحان فکر میکنند که این جالب است ولی خواندن این متنها خیلی دشوار است و شاید این یکی از چیزهایی باشد که گوگل در نظر میگیرد. صفحاتی که پس زمینه ی خاکستری روشنی دارند نیز خواندنشان دشوار است بنابراین ممکن است در الگوریتم پاندا این موضوع نیز در نظر گرفته شود. در کنار قرار دادن تبلیغات شما باید این عوامل را نیز در نظر بگیرید صفحاتی که محتوای کمی دارند به نظرم مشکلدار هستند. تعداد زیادی مسیر دهی تعداد کم تبلیغات و چند لینک کلیدواژه گزاری شده به صفحه ای دیگر، متن فوتر ولی با ۲۰ الی ۵۰ واژه محتوا مردم را اذیت میکند بنابراین همین میتواند برای گوگل نیز مشکل در نظر گرفته شود ولی محتوای زیادی نیز میتواند مشکل باشد یا حداقل متنی که خیلی بد جا گزاری شده است. ستونهای عریض متن نیز برای خواندن دشوار هستند و قرار دادن متن در بخشهای کوچک و یا قرار دادن خطهایی بین پاراگرافها میتواند خواندن آن را آسان تر کند. سعی کنید فونتتان بیش از حد کوچک نباشد. نگاهی به یک سایت روزنامه بیندازید، آنها تجربه زیادی با قالب تایپوگرافیکی دارند و من مطمئن هستم که محتوای بد مشکل اصلی است. اگر به نظر برسد که سایت نوشتار ضعیفی دارد میتواند یک مشکل باشد. امروزه تولید محتوا مشکل اصلی است بنابراین اگر قصد دارید تقلب کنید و از محتوای یکسانی در صفحات مختلف استفاده نمایید و تنها تغییر کمی بر آنها دهید گوگل متوجه میشود. موضوع دیگری که الگوریتم پاندا در نظر میگیرد تراکم محتوا است، احتمالا شما سایتهایی را دیده اید که محتوا را از سایت دیگری میگیرند و در سایت خود قرار میدهند. گوگل بهتر از هر زمانی میتواند این سایتها را شناسایی کند و رتبه شان را کاهش دهد همچنین به روز رسانی الگوریتم پنگوئن گوگل نیز انجام شده است. در آپریل ۲۰۱۲ این به روز رسانی به هدف کاهش اسپمهای اینترنتی ساخته شد. الگوریتم پنگوئن به مسائل لینک کردن داخل صفحه و خارج از صفحه میپردازد. این به روز رسانی برای رسیدگی به چیزهایی مانند انباشته کردن کلیدواژه و پوشاندن محتوا است که در آن یک چیز به موتور جستجو و چیز دیگری به بازدید کننده نشان داده میشود. این به متنهای مخفی مربوط است. روی هم رفته گوگل میخواهد بگوید که تمام آن کارهایی که همیشه میگفتیم انجام ندهید حالا میتوانیم خودمان جلویش را بگیریم ولی به روز رسانی الگوریتم پاندا چیز متفاوتی است و به کیفیت سایتها ارتباط دارد. این به روز رسانی برای جلوگیری از اسپم در موتور جستجو ساخته نشده بلکه برای کاهش رنک سایتهایی است که از خیلی لحاظات خوب نیستند مانند سایتهایی با تبلیغات زیاد و محتوای کم، سایتهایی با محتوای نه چندان مفید، سایتهایی که دیدن محتوا را سخت میکنند، سایتهایی که حرفه ای و قابل اعتماد به نظر نمیرسند و بله شاید حتی سایتهای زشت.