موتورهای جستجو به محتوا نیاز دارند و این به معنای متن است. این موضوع برای بسیاری از افراد خسته کننده است ولی این اصلی است که موتور های جستجو همیشه به دنبال متن هستند. شما ممکن است بزرگترین سایت ویجت جهان را داشته باشید ولی اگر هیچ متنی در سایت نداشته باشید رنک خوبی دریافت نخواهید کرد همچنین این موضوع حقیقت دارد که موتور جستجو امتیاز زیادی بر لینکهای اشاره کننده به سایت شما میدهد. در برخی موارد این بر عدم وجود متن غلبه میکند ولی اگر شما در یک کسب و کار رقابتی باشید، اگر سایتهای دیگری برای کلیدواژه های مورد نظرتان رقابت میکنند شما به همه چیز برای رقابت نیاز دارید و این به آن معناست که شما به متن و محتوا نیاز دارید. ما در مقاله انواع محتوا، مشکلمان با فلش، پی دی اف و تصاویر را دیدیدم. تکرار میکنم، هیچ یک از آنها چیز بدی نیستند ولی شما ممکن است بفهمید که از آنها به عنوان جایگزینی برای متن استفاده میکنید، شما به بهینه سازی موتور جستجو ضربه میزنید. شما باید به موتور جستجو چیزی قابل استفاده بدهید، چیزی برای ایندکس شدن و این به معنای محتوا متن قابل خوانش است نه در تصویر، نه در فایل پی دی اف ، نه در فلش و نه در اسناد ورد متنی.
در فایلها اچ تی ام ال ولی چیزی فراتر از این وجود دارد. متن میتواند از نوع درستی باشد ولی باید ساختار بندی شود. اولین چیزی که باید به یاد بسپرید ساده است به کلیدواژه ها فکر کنید. اکثر سایتها پر از فرصتهای از دست رفته اند. جاهایی که کلیدواژه های خوبی میتوانست مورد استفاده قرار گیرد ولی در عوض گم میشوند. چرا باید هدری داشت که اطلاعات را بدهد ولی به درستی تعریف نشود. به عنوان مثال در مورد سایت فست سئو،در صفحه آموزش ما ننوشتیم آموزش ، بلکه نوشتیم آموزش سئو. هر کسی که به تولید محتوا در وب سایت میپردازد باید کلیدواژه های مورد نظرش را درک کند. یک راه این است که از صفحه ی کلیدواژه ها پرینتی بگیرید و بر دیوار پشت مانیتور کامیپوترتان نصب نمایید. این یک قانون طلایی را یاد آوری میکند که در مورد کلیدواژه ها فکر کنید. وقتی که هدری میسازید از خودتان بپرسید که ایا میتوانم کلیدواژه ای در اینجا بگذارم ؟ وقتی که متن بدنه را میسازید حتما کلیدواژه ها را به آن اضافه نمایید. ما متوجه ی مکان هایی در متن میشویم که میتوانیم کلیدواژه های بسیاری در آن بگذاریم ولی شاید این بد ترکیب به نظر برسد ولی باز با این حال به ندرت پیش می آید که سایتی را پیدا کنید که فرصتهای کلیدواژه ای زیادی نداشته باشد که نتواند کلیدواژه های زیادی را اضافه کند.
من گاها میپرسم که چه تراکم کلیدواژه ای مورد نیاز است؟ ابزارهای بسیار خوبی هستند که برای اندازه گیری تراکم کلیدواژه ای صفحه طراحی شده اند که به شما درصد واژه ها در صفحه که کلیدواژه های شما را میسازند را میگوید ولی بسیاری از افراد نگران این مسئله هستند که اگر از تراکم بالایی استفاده کنند موتور جستجو آنها را جریمه کند. عبارت ‘keyword density’ را جستجو کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد این بدست آورید البته من هیچ باوری به آنها ندارم و قانون من ساده است; اگر به نظر بدریخت می آید زیاده روی کرده اید اگر اینطور نیست موتور جستجو مشکلی با آن ندارد و برای بازدید کنندگان هم خوب است. یکی از بهترین مکانها برای قرار دادن کلیدواژه، تگهای h و تگهای هدر است. این کار به موتور جستجو میگوید که متن مهم است ولی هر چه باشد، شما هرگز نباید عبارتهای نامربوط و تصادفی را در هدر قرار دهید تا موتور جستجو دلیل کافی برای در نظر گرفتن مشمولیت هدر با عبارتهای کافی داشته باشد. امروزه طراحان هدرها را با استفاده از CSS میسازند تا تگهای H. گاها من با طراحانی برخورد میکنم که به نظرشان هیچ تفاوتی بینشان وجود ندارد من به آنها میگویم که گوگل میگوید از تگهای h استفاده کنید. هدر اصلی در صفحه به علتهایی به عنوان h1 و h2 ساختار بندی میشوند. من توصیه میکنم که شما برای هدر اصلی از تگ h1 و سپس h2 یا h3 و برای هدرهای کم اهمیت تر شما همیشه میتوانید از صفحه استایل برای تغییر ظاهر هدر استفاده کنید. شما باید کلیدواژه های خود را در متن بدنه قرار دهید.
فرض کنید میخواهیم صفحه را برای عبارت “طراحی سایت” بهینه سازی نماییم شما باید از این عبارت در هدر استفاده کنید ولی باید مطمئن شوید که واژه ها چندین بار در محتوا و متن بدنه ظاهر میشوند. تنها “شرکت ما” را ننویسید بلکه بنویسید”شرکت طراحی سایت ما”. شما همچین باید بر کلیدواژه ها تاکید کنید و از فهرست استفاده کنید، آنها را بولد کنید و از تگهای متمایز کننده استفاده نمایید. جای دیگری که شما میتوانید کلیدواژه ها را قرار دهید مشخصه alt تصویر است. برای نمونه اگر شما تصویری از یک شرکت طراحی سایت داشته باشید باید ” شرکت طراحی سایت ” را در مشخصه alt قرار دهید همچنین برای تگ عنوان صفحه، از تگهای تکراری استفاده نکنید و مطمئن شوید هر کدام متفاوت است. ضمناً باید استفاده ازکلیدواژه ای را در نام فایل تصویر در نظر بگیرید و حتی از نام دایرکتوری تصویر استفاده کنید. همین کاری که با نام صفحات میکنید وقتی که برای عبارت کلیدواژه ای بهینه سازی میکنید، من دوست دارم که عبارتی را ۱۵ بار یا بیشتر ببینم که در صفحه جاگذاری شده است البته این بستگی به محتوای آن صفحه دارد و اگر به نظر بی ریخت می آید پس زیاده روی کرده اید. یک نکته: کلیدواژه ها را پر نکنید به این معنا که صدها یا هزاران کلیدواژه را در مولفه ای قرار ندهید به این امید که موتور جستجو را فریب دهید مطمئن باشید که این تاثیر متضادی دارد و موتور جستجو مولفه یا صفحه را نادیده میگیرید. محتوای صفحه تماما به کلیدواژه ها ارتباط دارد و تعداد مناسبی از کلیدواژه ها را در صفحه ها و در جای مناسب قرار دهید تا توجه موتورهای جستجو را جلب نمایید ولی آنقدر تعدادشان را افزایش ندهید که باعث آزارشان شوید.
منبع : بررسی محتوا