یکی از بزرگترین چالشها این است که تشخیص دهید استراتژی سئوی شما موفق است یا ناموفق.
اندازه گیری عملکرد سئو تنها شامل تحلیل متریکهای ابتدایی همچون ترافیکی که از موتورهای جستجو طبیعی و کلیدواژه های مشخص باشد نمیشود ولی همچنین نیازمند رویکردی همه جانبه برای اندازه گیری نتایج کسب و کار و انجام تنطیمات بر اساس داده ها میباشد. اگر پیشتر به بهینه سازی سایت توجهی نداشته اید، باید چند موضوع را در لیست خود چک کنید. پیش از اینکه هر کاری کنید شما باید مطمئن شوید که راه حل تحلیلی برای این کار دارید یا نه. چیزی مانند Google Analytics، Adobe Omniture SiteCatalyst ، WebTrends یا Coremetrics میتواند کار شما را راه بیاندازد. شما باید زمان و منابعی را برای مطمئن شدن از پیگیری تحلیل وب و تنظیم مناسب و ثبت دقیق داده ها انجام دهید. به عبارت دیگر باید پا را فراتر از استفاده از جاوا اسکریپت در صفحات برداشته و در حداقل حالت باید راه حل تحلیلی خود را برای پیگیری اهداف و نتایج کسب و کارتان به کار بگیرید ولی امروزه این کار به چیزهایی که شما میتوانید پیگیری کنید محدود میشود.با پیاده سازی کامل و قوی، داده های شما اعتبار بیشتری داشته و شما میتوانید از آنها برای تصمیم گیری های مبتنی بر شواهد استفاده نمایید. وقتی که داده هایی را جمع آوری میکنید، باید اهداف کسب و کار و شاخص کلیدی عملکرد یا KPI را تعیین کرده و از آن برای اندازه گیری شان استفاده کنید. برای نمونه ممکن است شما بخواهید که یک فرم مخاطبین را در سایت قرار دهید در این مورد، شما میتوانید راه حل تحلیلی را به صورتی تنظیم کنید تا آن را به عنوان یک اقدام تبدیلی پیگیری نمایند و شما میتوانید به KPI مانند اعداد تبدیلی و آهنگ تبدیل نگاه کنید. این یک نمونه است ولی به یاد داشته باشید که شما اهداف بسیاری برای سایت خود دارید و بنابراین KPI های بسیاری را باید دائما آزمایش کرده و ارتقا دهید همچنین شما باید یک KPI مختص سئو نیز بسازید که بتواند شما را در درک مسمرثمر بودن اقدامات سئو یاری کند. چیزهایی مانند ترافیک جستجوی طبیعی یا بازدید های وب سایت شما از موتورهای جستجو که به صورت پولی نیستند، ترافیک جستجوی طبیعی در مقایسه با زمان قبلی مثل ماه با ماه یا سال با سال، جستجوهای کلیدواژه ای غیر تجاری و یا جستجوهایی که نام تجاری شما در عبارت جستجو نیست، رنکینگ کلیدواژه های هدف یا رتبه ای که هر کلیدواژه هدف دریافت میکند. با وجودی که این مورد آخر ممکن است در گزارشهای تحلیلی استاندارد وجود نداشته باشد ولی ابزارهای بسیاری وجود دارند که به صورت خودکار رنکینگ کلیدواژه ها در طول زمان را پیمایش میکنند مانند نرم افزار free monitor for google. هر کسی در بهینه سازی سایت که درست کار میکند باید حواسش به حداقل حالت این متریکها باشد ولی این تنها پوسته ی کار است در عین حال که جذب ترافیک به وب سایت از طریق اندازه گیری عملکرد سئو اهمیت زیادی دارد شما باید بفهمید که وقتی که به سایت میروید ترافیک چه کاری انجام میدهد. وقتی که شما ترافیک نشات گرفته از موتور جستجویی در نتیجه ی کلیدواژه ی مشخصی و فرودها در صفحه فرود مشخصی را تحلیل میکنید باید تبدیل ترافیک به اهداف کاری را نیز بررسی نمایید. اگر شما از تجارت الکترونیک استفاده میکنید، باید حواستان به چیزهایی مثل سود ارزشهای میانگین و دیگر داده های تجاری باشد ولی حتی اگر شما به صورت آنلاین محصولی را نمی فروشید، چیزهای زیادی را میتوانید آزمایش نمایید. شما میتوانید مشترکان خبر نامه را بررسی نمایید، دنبال کننده های شبکه اجتماعی، رویدادها، ثبت نام ها، حرکت ها به سمت فروشگاه شما، فرومهای ارتباطی یا هرچیزی که بخواهید و امروزه راه حل های تحلیلی بسیاری وجود دارند که شما را قادر میسازند تا تماسهای تلفنی را تا منشا ترافیک دنبال کنید. حتما تمامی اهداف تجاری مهم خود را ارزیابی کنید تا آهنگ تبدیل ها و تبدیلهایی از ترافیک ساخته شده توسط سئو را بررسی نمایید. اگر داده ها را گردآوری کنید، KPI را گزارش نمایید و با تحلیل داده به درستی تغییرات انجام شده توسط استراتژی سئو را درک کنید، میتوانید نتیجه خیلی خوبی بگیرد ولی نگاه کردن تنها به داده ها نتیجه ای ندارد.اندازه گیری عملکرد سئو در طول زمان یک چرخه ی ارزیابی دائمی است و نیاز به یادگیری و اقدام دارد. شما باید از داده ها برای درک تغییرات اعمال شده بر استراتژی استفاده نمایید و وقتی که آن تغییرات انجام شوند، دوباره باید چرخه را از نو شروع کنید و ببینید که آیا آن تغییرات بهبودی را به وجود آورده اند یا خیر تا زمانی که به بی نقصی مطلق نرسیده اید همیشه میتوان بهتر و بهتر شد و یک برنامه ی اندازه گیری داده برای سئو شما را در جاده ی ارتقای دائمی قرار میدهد.
منبع : اندازه گیری عملکرد سئو