ارزیابی عملکرد محتوا برای تعیین موفقیت شما در تلاشهای سئو ضروری است و با آن میتوانید استراتژی محتوارا هدایت کنید. با بررسی چگونگی عملکرد محتوا شما قادر به درک درخواست بازدیدها خواهید بود و برای آینده چیز بیشتری از آن را خواهید داشت. وقتی که عملکرد محتوا ی خود را ارزیابی کردید، باید چنین سوالهایی را از خود بپرسید: بازدید کنندگان ما به دنبال چه محتوایی هستند؟ محبوبترین محتوای ما چیست؟ بازدیدکنندگان ما محتوای ما را دنبال میکنند؟ بازدید کنندگان ما محتوای ما را با دیگران به اشتراک میگذارند؟ و آیا محتوای ما نتایج کسب و کاری با کیفیتی را به همراه خواهد داشت؟ اگر اینطور نیست، شما میتوانید ابزار رایگانی همچون گوگل آنالیتیکز را نصب کنید تا داده های مورد نیازتان را جمع آوری کرده و به این پرسشها پاسخ دهید.
اگر شما با گوگل آنالیتیکز آشنا نیستید می توانید مقاله آموزش گوگل آنالیتیکز را مطالعه کنید که در آن میتوانید تمامی گزارشها و قابلیتهای مورد بحث را بیاموزید. اول از همه مشتریهای مورد نظرتان که میتوانند با بازدیدهای صفحه اندازه گیری شود را پیدا کنید. در گوگل آنالیتیکز شما میتوانید به گزارشهای Content رفته و لیستی از صفحات محبوب از وب سایت برای بازه زمانی موردنظرتان را مشاهده نمایید. اگر شما میخواهید بفهمید که کدام صفحه، محبوبترین صفحه فرود یا صفحه ی اولی که بازدید کننده میبنید میباشد، میتوانید به گزارشهای Landing Pages بروید. اگر شما یک کاربر حرفه ای هستید میتوانید از Custom Segments استفاده کنید تا بازدیدهای جستجوی طبیعی یا موتورهای جستجوی مشخص را بررسی نمایید و با وجودی که شما باید بدانید کدام بخش از محتوا بیشترین مشاهدات صفحه را دارد ولی این چیزی در مورد کیفیت و خوب بودن محتوا به شما نمیگوید. تولید محتوا آسان است ولی نوشتن محتوایی که ارزشی برای شما تعبیه کند و تاثیری بر بازدیدکنندگان بگذارید بسیار دشوار تر است و در اینجا میتوانید در مورد طرفداری بازدیدکنندگان اطلاعاتی کسب نمایید. سه متریک وجود دارد که توسط آن میتوانید میزان علاقه ی بازدیدکنندگان به محتوا را بسنجید: صفحات هر بازدید، میانگین زمان مصرفی در سایت و آهنگ جهش. هر چه بازدیدکنندگان زمان بیشتری در وب سایت صرف کنند یعنی که علاقه ی بیشتری به وب سایت دارند و این میتواند با مقدار زمان مصرفی در سایت و تعداد صفحات مشاهده شده سنجیده شود. آهنگ جهش اندازه گیری تعداد دفعات فرود بازدید کننده بر وب سایت و خروج او بدون دیدن دیگر صفحات سایت میباشد. به طور کلی هر چه آهنگ جهش کمتر باشد یعنی بازدید کنندگان بیشتری مشتاقانه مطالب شما را دنبال میکنند. حال، میخواهیم ببینیم که آیا محتوای ما به اشتراک کذاشته میشود یا خیر؟ شما میتوانید از ابزارهای شبکه اجتماعی برای اندازه گیری توئیتها و پست ها و به اشتراک گزاری در شبکه های اجتماعی استفاده نمایید. ابزارهایی همچون Google Analytics میتواند تعاملاتی که در سایت و خارج سایت اتفاق می افتد را پیگیری نماید. گوگل آنالیتیکز میتواند تعداد افرادی که بر دکمه های به اشتراک گزاری شبکه اجتماعی کلیک کرده اند یا بر وبلاگ شما کامنت گذاشته اند و سپس خارج شده اند را پیگیری کند و پستهای عمومی در شبکه های اجتماعی مختلف که محتوای شما را به اشتراک گذاشته است را پیدا نماید البته طرف دیگر این حالت زمانی است که محتوا توسط شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود و عاملان ان توئیتها و پستها از وب سایت شما بازدید میکنند. شما میتوانید با استفاده از گزارشهای Google Analytics Traffic Sources تعداد بازدید ها از آن به اشتراک گزاری ها را دریابید و به مهمترین سوالتان یعنی اینکه آیا این تولید محتوا اهداف کسب و کاری شما را دنبال میکند یا نه را پاسخ دهید. یک ابزار تحلیل وب تنظیم شده تمرکزش را تنها بر شمارش صفحات نمی گزارد بلکه تمامی نتایج کسب و کاری را بررسی میکند. آیا بازدید کنندگانی که به خاطر محتوایی وارد سایت میشوند در نهایت چیزی خریداری میکنند؟ با ما تماس میگیرند؟ آیا فرمی را ثبت نام میکنند ؟ یا دانلود میکنند ؟ آیا آنها برای توضیح محصول ثبت نام میکند؟ ما را در شبکه ی اجتماعی دنبال می نمایند یا محتوا را با دیگران به اشتراک میگذارند؟ آیا آنها برای خبرنامه ثبت نام میکنند؟؟ هر کدام از اینها یک ارزش کسب وکاری واقعی است و با درک اینکه کدام محتوا اینها را برآورده میکند میتوانیم به بزرگترین پرسش پاسخ دهیم: نتیجه ی سرمایه گزاری ما در سئو چه بوده است؟ چه شما از گوگل آنالیتیکز یا ابزار تحلیلی دیگری استفاده نمایید آزمایش و اندازه گیری عملکرد محتوا، شما را در درک ارزشی که میسازید یاری ساخته و میتوانید با برنامه محتوا را ارتقا بخشید و بر محتوای بعدی خود تمرکز کنید.