از ابتدای کار موتور های جستجو اهمیت لینک بیلدینگ بسیار زیاد بوده است. یکی از مهمترین جوانب سئو، لینکها هستند و این در واقع اساس چگونگی عملکرد موتورهای جستجو را تعیین میکند. وقتی که موتورهای جستجو در اینترنت میچرخند و صفحات را در سرتاسر جهان بررسی میکنند لینکهای اشاره کننده به صفحات دیگر را پیدا می نمایند. هر یک از لینکها را یک رای در نظر بگیرید ولی این رای ها یکسان نیستند. به یاد داشته باشید که برخی از سایتها معتبر تر و قابل اعتماد تر از سایتهای دیگر در نظر گرفته میشوند. در این فضای دموکرات، دو چیز اهمیت دارد، اول اینکه تعداد لینکهایی که به سمت شما اشاره میکنند و دوم کیفیت آن لینکها. به طور کلی، با افزایش محبوبیت لینکها شما نمایش در موتورهای جستجو را ارتقا میبخشید. هر چه لینکهای با کیفیت تری به وب سایت شما از وب سایتهای دیگر اشاره کنند، سایت شما برای موتورهای جستجو معتبر تر به نظر خواهند رسید اگر هیچ وب سایت دیگری به وب سایت شما لینک نشود، اعتماد کردن به سایت شما برای موتورهای جستجو و نمایش شما در نتایج جستجو سختتر میشود. موتورهای جستجو ترجیح میدهند که نتایجی از سایتی را نشان دهند که بیشترین لینک و اعتبار را داشته باشد حتی اگر شما تمام لینکها در جهان را داشته باشید اگر با کیفیت نباشند ارزشی ندارند. یکی از موضوعاتی که موتورهای جستجو برای تعیین کیفیت لینک بررسی میکنند ارتباط لینک به محتوای صفحات است برای نمونه اگر شما یک وب سایت دستور غذا را داشته باشید و در نهایت وبلاگ غذا به شما لینک کنند موتورهای جستجو هیچ مشکلی با این نوع روابط ندارند. کاملا منطقی است که وبلاگ غذا به یک وب سایت دستور غذا لینک نماید ولی اگر شما بروید و به دوست خود که صاحب یک وب سایت شرط بندی است بگویید که لینکی از سایتتان را در سایتش قرار دهد کمتر قابل تایید به نظر میرسد. یک سایت شرط بندی هیچ ارتباطی به لینک کردن دستور غذا ندارد و از آنجایی که رابطه ی معنایی وجود ندارد ، یک موتور جستجو ارزشی به آن لینک نمیدهد. موتورهای جستجو متن لینک را نیز بررسی میکنند. متن دیگری که شما میتوانید بر آن کلیک کنید متن عطفی نام دارد، و اگر خوب در موردش فکر کنید این متن عطفی نشان خوبی از موضوع صفحه ی مقصد است. برای نمونه اگر لینکی از متن عطفی همچون ” آماده شدن برای مسافرت ” استفاده کند به صورت واضحی نشان میدهد که این صفحه در مورد نکات مسافرتی میباشد. موتور جستجو حتی برای فهمیدن این موضوع نیازی به رفتن به آن صفحه ندارد. این را با لینکی مقایسه کنید که متن عطفی آن “لینک” یا ”بر اینجا کلیک کنید” باشد. اگر این لینکها در مورد کلیک کردن و لینک نباشد اطلاعات چندانی در مورد صفحه به موتور جستجو نمیدهد. یکی دیگر از شاخص های کیفیت تازگی لینک است. موتورهای جستجو انتظار دارند که مقدار ثابتی از لینکها را در طول زمان دریافت نمایند و اگر اینطور نشود به عنوان چیز بدی تفسیر خواهد شد برای نمونه،اگر دسته ای از لینکهای سایت شما پنج سال پیش در اینترنت نمایش یابد و از آن زمان دیگر فعالیتی نکرده باشید، محتوای شما کهنه در نظر گرفته میشود و سایت شما اعتبار و اعتماد کمتری خواهد داشت از طرف دیگر، اگر کسی در طول زندگی تان هرگز به شما لینک نمیکرد سپس در تاریخ مشخصی الگویی از صدها لینک جدید ظاهر میشدند و به وبلاگهای مختلفی میرفتند موتورهای جستجو کمی دقیقتر جستجو میکنند و سپس میفهمند که شما فردی را برای خرید این لینکها در ماه استخدام کرده اید و اینها همان اسپمها هستند و من باید توصیه کنم که هرگز سعی نکنید تا سیستم موتور جستجو را فریب دهید.
موتورهای جستجو از تمامی تکنیکهای موجود با خبر هستند و جریمه های بسیاری برای فریب دادن سیستم وجود دارد اگر موتورهای جستجو تعداد زیادی لینک با متن عطفی مشابهی را در جاهای مختلف پیدا کند یا لینکهایی ظاهر شوند که برایش پولی پرداخت شده است یا گروهی از وب سایتهای مشکوک را ببیند که از تکنیکهای اسپم گزاری استفاده میکنند یا دیگر عوامل از این قبیل، به راحتی میتواند بفهمد که چه تصمیمی دارید و شما را جریمه خواهد کرد. جریمه ها میتوانند به هر صورتی باشند، از کاهش رنکینگ شما یا اینکه حذف شما از ایندکس. به یاد داشته باشید که بهینه سازی سایت کاری نیست که در کوتاه مدت بدست آید. این چیزی است که به تدریج حاصل میشود تا ارزشی بلند مدت را بسازد در نهایت ما وارد بخشی میشویم که رسانه اجتماعی بخشی از زندگی روزمره ما را تشکیل میدهد وقتی که مردم لینکها و پستها را در محتوای ما به اشتراک میگذارند و یا اینکه با قرار دادن دکمه ی قابل کلیک کیفیت ان را مشخص میکنند، موتورهای جستجو ان را در نظر میگیرند. اگر خوب فکر کنید، آنها به وب سایتهایی پیرو دموکراسی تکیه میکنند. رسانه اجتماعی آنها را قادر میسازند تا بفهمند مردم چه چیزی دوست دارند. کلیدواژه هایی که دیگران در موتورهای جستجو تایپ میکنند را درک کنید زیرا اینها مراحل اولیه سئو میباشد ولی بدست آوردن لینکهای وب سایت در وب چیزی است که به موتورهای جستجو قابل اعتماد بودن و معتبر بودن سایت شما را نشان میدهد.
منبع : اهمیت لینک بیلدینگ