متا تگ قطعات کوچکی از اطلاعات ذخیره شده در صفحه وب هستند ولی از فردی که صفحه را میبیند مخفی است. آنها برای خوانده شدن توسط ماشین ها قرار داده شده اند نه افراد. این تگها در نزدیکی بالای کد منبع در بخش بالای سند ظاهر میشوند.
این موضوع از نقطه نظر سئو و بهینه سازی سایت اهمیت دارد ، یک متا تگ توضیحات حاوی توضیحات صفحه میباشد . متا تگ کلیدواژه ای است که برای نگه داری لیستی از کلیدواژه های مرتبط به محتوای صفحه طراحی شده است.متا تگ های دیگری نیز وجود دارد که به آن بر خواهید خورد. بسیاری از آنها از نقطه نظر سئو نامربوط است. چیزهایی مانند تگ سازنده که ابزارهای استفاده شده برای ساختن صفحه یا تگ محتوا که کاراکترهای به کار رفته در صفحه را مشخص میکند و تگ کپی رایت برخی از دارندگان سایت. برخی از افراد از متا تگ های مختلفی استفاده میکنند، حتی تگهای شخصی خودشان را میسازند به این امید که موتورهای جستجو آنها را بخوانند که این تنها تلف کردن وقت است. به طور کلی موتورهای جستجو علاقه ای به محتوای مخفی شده از کاربران ندارند. در مورد تگهای مشخص استثناهایی وجود دارد، مثلا متا تگ توضیحات . تگهای دیگری نیز برای اهداف بهینه سازی سایت مورد استفاده قرار میگیرد. من جزئیات چندانی را در این باره در این مقاله بررسی نمیکنم. برای کسب اطلاعات بیشتر در گوگل جستجو کنید. متا تگ Robots نیز وجود دارد که میتواند برای جلوگیری از ایندکس شدن صفحه یا فالو نشدن لینکها در صفحه توسط موتور جستجو گردد، همچنین با این تگ میتوان به موتور جستجو گفت تا صفحه ای را ایندکس کند یا لینکهای صفحه را فالو نماید ولی اینکار بی فایده ای است چون موتور جستجو تنها به میل خودش لینکها را فالو و صفحه را ایندکس میکند. همچنین یک متا تگ googlebot نیز وجود دارد که راهنمایی برای گوگل فراهم می آورد. شما میتوانید از این تگ استفاده کنید تا به گوگل بگویید صفحه را آرشیو یا کش نکند. همچنین تگهای جغرافیایی نیز وجود دارد که برای موقعیتهای مشخصی برای سایت مورد استفاده قرار میگیرد که در کسب و کارهای محلی نمایش می یابد. البته توجه اصلی ما بر تگهای کلیدواژه ای و متا تگ توضیحات میباشد و همانطور که مطلع هستید تگ کلیدواژه ای اهمیت چندانی ندارد اما باز هم امروزه از آن استفاده می شود.
منبع : متا تگ چیست؟