کلمات کلیدی اساس سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو هستند و زمانی که ما میخواهیم اقدامات سئو خود را ارزیابی کنیم، تحلیل کلیدواژه های مختلفی که افراد را به وب سایت ما میآورند جای خوبی برای شروع کارمان هستند. در گوگل آنالیتیکز ما میتوانیم به گزارش Organic Search Traffic برویم برای اینکار از Traffic Sources ، Sources ، Search را انتخاب کرده و بر روی Organic کلیک کنید، این گزارش تمامی کلیدواژه هایی که ترافیک را به صفحه ما از موتورهای جستجو به صورت طبیعی می آورند نشان میدهد و البته ما تنها به طور پیشفرض ۱۰ تا را می بینیم. شما میتوانید این عدد را به ۵۰۰ تغییر دهید. کار دیگر این است که از بعد Secondary استفاده کنید تا بتوانیم موتور جستجویی که ترافیک را ارسال کرده ببنییم. Source را از منو انتخاب کنید و شما ستون دیگری از داده ها را میبینید که این اطلاعات را نشان میدهد. به صورت پیشفرض ما متریک مصرف عمومی سایت را میبینیم. اگر شما اهداف خود را در اکانت گوگل آنالیتیکز برای بررسی نتایج کسب و کارتان بررسی نکرده اید، بهتر است اول به ان بپردازید. چیزی را که نمیتوانید ارزیابی کنید را نمیتوانید مدیریت کنید و این در تمام اقدامات بازاریابی آنلاین صدق میکند و فقط مختص سئو نمی باشد. وقتی که اهداف خود را تنظیم کردید میتواید بر روی هدف تنظیمی خود کلیک کرده تا عملکرد کلیدواژه خود در رابطه به اهداف کاری تان ببینید. البته، اگر شما بازاریابی تجاری را در گوگل آنالیتیکز تنظیم کنید نه تنها میتوانید داده های هدف خود را بررسی کنید بلکه میتوانید داده های هر کلیدواژه را نیز تحلیل نمایید. یکی از چیزهایی که باید در مورد اواخر سال ۲۰۱۱ ذکر کنیم، این است که گوگل در چگونگی دستیابی کلیدواژه ها از جستجوهای طبیعی توسط Web Analytics تغییری به وجود آورده است. اگر کاربری در هنگام باز بودن اکانت گوگل خود جستجویی انجام دهد، داده های کلیدواژه ها را کدگزاری میکند که نمیتواند توسط Analytics Tools خوانده شود و متاسفانه این به آن معناست که تمامی آن کلیدواژه ها در ردیفی داده هایی است که not provided (غیر قابل دسترسی) نام دارد. میبینیم که بیش از نیمی از ترافیک طبیعی یک وب سایت از کاربرانی آمده است که وارد گوگل شده اند و متاسفانه این به ان معناست که کلیدواژه هایی که به کار میروند برای ما در گوگل آنالیتیکز یا نرم افزارهای تحلیل وب در دسترس نیستند. کار دیگری که میتوانیم انجام دهیم این است که به آن لینک غیر قابل دسترس رفته و بعد اصلی خود را به Landing Page تغییر دهیم. این به ما مفهومی از چگونگی رتبه بندی صفحات میدهد و اگر ما این را با داده ها ترکیب کنیم که صفحات از آن رنکی دریافت کنند، میتوانیم کلیدواژه هایی که منجر به جستجو میشوند را پیدا کنیم. به یاد داشته باشید که وقتی گزاراشات کلیدواژه ای را بررسی میکنید شما تنها داده هایی را برای افرادی در وب سایت از یک جستجو میبینید که رنکی دریافت میکنند و بر نتایج جستجو شما کلیک می نمایند. به عبارت دیگر Web Analytics شاخص خوبی برای پیدا کردن فرصتهای از دست رفته نیست. اگر شما رنکی برای کلیدواژه ای دریافت نکنید، هیچ کس بر نتیجه ی جستجو شما کلیک نمیکند و داده ای برای آن فرصتهای از دست رفته نشان داده نمیشود.
همیشه داده های ابزارهای جستجوی کلیدواژه را بررسی نمایید تا فرصتهای کلیدواژه ای را تشخیص داده و وقتی که ترافیک را از آنها دریافت کردید قادر به تحلیل اجرای آنهای در ابزارهای Web Analytics خواهید شد. کاری که شما میتوانید انجام دهید این است که اکانت گوگل وبمستر تولز را با اکانت گوگل آنالیتیکز لینک کنید به این صورت شما میتوانید تمامی این داده ها را در Traffic Sources در Search Engine Optimization مشاهده نمایید. در گزارش Google Webmaster Tools’ Queries شما میتوانید داده های نشان داده شده در نتایج موتورهای جستجو، جایگاه میانگین شما در رتبه بندی و کلیک ها و آهنگ کلیکها را مشاهده نمایید. توجه داشته باشید که این اعداد دقیق نیستند، بنابراین گزارشهای گوگل وبمستر تولز را هر طور که میخواهید تفسیر کنید. به این صورت شما میتوانید یک مفهوم دقیق و ارزشمند بر اساس اعداد خام بدست آورید. یکی از موضوعاتی که باید بررسی کنید کلیدواژه هایی با نمایش بالا و آهنگ کلیک کم است، به این صورت با اینکه شما در نتایج جستجو نمایش داده میشوید ولی کسی بر آن لینک کلیک نمیکند. به این صورت میتواند مشکل شما عنوانتان باشد یا مشکل در توضیح باشد و شما باید این موضوع را کاملا بررسی کنید. با این تعداد داده ها تحلیل کلیدواژه ها ممکن است برایتان ترسناک باشد ولی برای هر کسی که میخواهد به اهداف سئو دست یابد این امر از اهمیت بالایی برخوردار است چون همه چیز با یک جستجو شروع میشود و درک کردن رویدادهای بعد از کلیک بر جستجو میتواند در رتبه بندی تاثیر زیادی داشته باشد و باعث مسمرثمر شدن تلاشهای ما شود.
منبع : آنالیز کلمات کلیدی