مقدار اطلاعات زیادی در مورد کلمه کلیدی تایپ شده توسط مردم در موتورهای جستجو در دسترس ما وجود دارد و ارزیابی مشخصه های مختلف کلمه کلیدی پیش از تصمیم گیری در موردش برای استراتژی سئو (اس ای او) از اهمیت بالایی برخوردار است.
برای انتخاب کلمات کلیدی باید سه چیز را در نظر بگیرید : مرتبط بودن، حجم جستجو و رقابتی بودنش. اول مرتبط بودن را توضیح میدهیم، برای سنجیدن مرتبط بودنکلمات کلیدی به کسب و کارتان باید از خود پرسش ساده ای بپرسید: آیا کلیدواژه ای که پیدا کرده اید ماهیت محصول یا خدمات شما را توضیح میدهد ؟ اگر اینطور است که موفق شده اید. اولین هدف یک موتور جستجو پیدا کردن و ارایه کردن مرتبط ترین محتوا به عبارت مورد جستجوی کاربر میباشد. بهترین راه برای درک رفتار جستجوی مشتری این است که خود را جای آنها بگذارید. با مثالی شرح می دهم، اگر در بازار بخواهید ماشینی بخرید چگونه از موتور جستجو استفاده میکنید؟ مطمئنانه تنها واژه ی ماشین را جستجو نمیکنید بلکه از یک عبارت دقیقتر مثال ” تویوتا کمری آبی ۲۰۰۹ دست دوم ” استفاده میکنید. حال اگر شما یک تویوتا کمری ۲۰۰۹ آبی را میفروشید و صفحه ای از وب سایت خود را به آن اختصاص داده اید، این میتواند یک کلمه کلیدی مرتبط باشد و بهترین ویژگی کلیدواژه های مرتبط این است که آنها بیشتر از هر کلیدواژه ای میتوانند ترافیک را به وب سایت هدایت کنند. دومین موضوعی که باید بررسی کنید حجم جستجوها میباشد. ممکن است با وجودی که “تویوتا کمری آبی ۲۰۰۹ دست دوم” خیلی به کسب و کار شما مربوط باشد و موجب فروش شود ولی ممکن است اکثر اوقات در موتورهای جستجو نوشته نشود. حجم جستجو، تعداد جستجوهای یک کلیدواژه در ماه است و اگر شما از ابزاری مثل ابزار کلیدواژه ای گوگل استفاده کنید، به صورت تعداد میانگین جستجوها در ۱۲ ماه گذشته نمایش مییابد. از آنجایی که این عدد متوسط است، الگوهای دیگر تجاری و فصلی برایش فایده ای ندارند. اگر کسب و کار شما فصلی است باید به ستون داد و ستدها در Keyword Tool یا گوگل ترند برای تحلیل کلیدواژه هایتان سری بزنید . حال میخواهیم به مشخصه سوم یعنی رقابتی بودن بپردازیم و این به آن معناست که بدست آوردن امتیاز در برابر رقبای دیگر در صفحه نتایج جستجو چقدر سخت است. جز درحالتی که شما محصول یا فناوری جدیدی را به بازار معرفی کرده باشید احتمالا محتویات مشابهی را در اینترنت پیدا میکنید و ما میتوانیم چیزهایی مثل تعداد صفحات هر مبحث، اعتماد وب سایتهای رقیب و لینکهای ارجاع دهنده به سایتشان و غیره را بررسی کنیم. یک راه برای بررسی آن ارزیابی کلیدواژه های در جستجوهای پولی یا بازارهای کلیکهای پولی میباشد. تعداد تبلیغ کنندگان جستجو که برای یک جستجو پیشنهاد میدهند معیار خوبی برای تشخیص رقابتی بودن یک کلیدواژه است و Google Keyword Tool یک ستون Competition دارد که این موضوع را به شما نشان میدهد. همچنین ابزار SEOmoz Keyword Difficulty Tool نیز میتواند منبع خوبی برای کسب اطلاعات در مورد رقابتی بودن کلمه کلیدی باشد. این ابزار کلیدواژه ها را تحلیل کرده و سختی آنها برای رتبه گیری را در موتور جستجو بر اساس قدرت صفحات وب سایتهای لیست شده در نتایج جستجو برسی میکند. حال میخواهیم با مقایسه کردن “ ماشین ” با ” تیوتا کمری ۲۰۰۹ آبی دست دوم” نتیجه گیری نهایی را داشته باشیم. ممکن است بفهمیم که کلیدواژه های مشخصی از آنها وجود داشته باشد که حجم بالایی نداشته ولی ارتباط زیادی با کسب و کار داشته ولی رقابتی نباشند. کلیدواژه ای همچون ” تیوتا کمری ۲۰۰۹ قرمز دست دوم ” یا ” تیوتا کمری ۲۰۱۰ آبی دست دوم” یا ” هوندا آکورد ۲۰۰۹ آبی دست دوم” ممکن است حجم جستجوی پایینی داشته باشند ولی با کنار هم گذاشتن آنها ممکن است ارتباطهای بسیاری پیدا کنیم و موجب افزایش بازدیدکنندگان سایتمان شویم، بنابراین بگذارید که رقبا به دنبال واژه ی ” ماشین ” باشند و از پژوهش کلیدواژه ای برای تراز چگونگی بدست آوردن حجم جستجوی مربوط در پایینترین حالت رقابتی باشند.
منبع : درک ویژگی های کلمه کلیدی