پیش از اینکه به چگونگی نمایش یافتن وب سایت در رتبه های بالای نتایج موتور جستجو بپردازیم، باید درکی از چهره ی واقعی این نتایج داشته باشید.
با وجودی که موتورهای جستجوی زیادی در سرتاسر جهان وجود دارند و هر کدام ویژگی خاصی دارند، برخی از ویژگی های صفحات نتایج موتورهای جستجو مشترک است. یکی از موضوعات مشترک پرداخت پول برای قرار گرفتن در لیست است. قرار گرفتن لیست خریداری شده تفاوت زیادی با قرار گرفتن به صورت طبیعی در لیست دارد که باید برای اهداف سئو(اس ای او) و بهینه سازی سایت به آن توجه کنیم. این لیستهای خریداری شده تبلیغاتی هستند و برنامه هایی همچون گوگل AdWords یا Microsoft’s adCenter به تبلیغ کنندگان اجازه میدهند که این تبلیغاتها را در صفحه نتایج موتور جستجو قرار دهند. یک صفحه نتایج موتور جستجو معمولا دارای ۱۰ نتیجه طبیعی است که به صفحات وب مختلف شما را ارجاع میدهد. هر نتیجه ممکن است کمی متفاوت به نظر برسد، ولی آنها حداقل باید دارای یک تیتر، یک توضیح یا یک آدرس واضح باشند. باید چگونگی ظاهر این مولفه ها را بدانید، چون در این مقاله ما قصد داریم که این المانها را تصحیح و بهینه سازی نماییم. یکی از موضوعاتی که باید توجه کنید این است که اینترنت بعد از اولین ظهور موتورهای جستجو تغییر فراوانی کرده است و به جز متن و صفحات وب محتویات زیادی در وب وجود دارد. موتورهای جستجو عملکرد بسیار خوبی در رشد اینترنت داشته اند و با وجودی که ما همچنان نتایج صفحات وب را میبینیم، همچنان چیزهایی همچون عکسها، ویدئوها، محصولات و نقشه ها وجود دارد که در صفحات نتایج موتورهای جستجو به چشم میخورد. یک روش رایج برای توضیحش این است که ما امروزه نتایج جستجو را ترکیب کرده ایم که شامل محتویات مختلف بسیاری است. گاها نتایج ترکیب شده گروهی از کلیپهای ویدئویی را شامل میشود که با کوئری جستجو انطباق دارد یا میتواند لیستی از کسب و کارهای محلی را در نقشه نشان دهد. نتایج میتوانند گروهی از عکسها و قیمتهای یک محصول خاص قابل خرید باشند. علایم اجتماعی، موتورهای جستجو را قادر میسازد تا نتایج شخصی بیشتری را باز گرداند مانند مقاله های خبری که دوستان شما به اشتراک میگذارند. این نتایج میتوانند به شکلهای مختلفی نمایش یابند که مبتنی بر ارتباط و مناسبتش با کوئری جستجو کاربر می باشد. موضوع مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که شما فرصتهای بسیاری برای به نمایش در آمدن محتوا در صفحات موتورهای جستجو دارید و هرچه بیشتر از چگونگی تصمیم گیری موتورهای جستجو برای نشان دادن نتایج به کاربرها مطلع شوید درک بیشتری از چگونگی وادار کردن موتورهای جستجو برای نشان دادن محتوای شما بدست می آورید.