اجزای فنی تجارت الکترونیک چقدر اهمیت دارد؟ وب سایتهای بازرگانی الکترونیکی دائما در حال رشد هستند، چون محصولات دائما تغییر میکنند. این وب سایتها خیلی بزرگ هم هستند و میتوانند شانس مشکلات فنی را نیز افزایش دهند. اگر شما صاحب یک سایت بازرگانی الکترونیک هستید، باید به چند مسئله توجه داشته باشید و چند موضوع را در لیست اهداف خود قرار دهید. اول اینکه اگر محصولی را تمام کرده اید، محصول به آرامی تغییر میکند یا اینکه شما در حال حاضر آن را به فروش نرسانده اید، ولی انتظار دارید که در آینده به فروش برسد، صفحه را دست نخورده باقی بگذارید ولی پیامهای لازم را به آن اضافه کنید. نیازی نیست از اول شروع کنید، به ویژه وقتی که توجه موتورهای جستجو را جلب کرده اید ولی اگر این محصول دیگر وجود ندارد، حتما باید صفحه ی “not found” و کد ۴۰۴ ظاهر شود. شما باید مطمئن شوید که صفحه ی۴۰۴ برای ارائه ی پیام مناسب به کاربران گذاشته شده است که متاسفیم چیزی که شما دنبالش هستید را نداریم، همچنین شما باید مسیردهی، نوار جستجو یا صفحات پیشنهادی را نیز به وب سایت اضافه کنید تا خریدهای وب سایتتان افزایش یابد.
اگر صفحه محصول تغییر کرد، یا اینکه در دسته ی متفاوتی قرار گرفته است باید از صفحه هدایت مجدد دائمی ۳۰۱ استفاده کنید تا افراد به مسیر درست هدایت شوند و به این صورت موتورهای جستجو محل جدید محصول شما را میدانند. از آنجایی که محتوا دائما تغییر میکند باید مطمئن شویم که موتورهای جستجو سریعا محتوای ما را پیدا میکنند. حتما در وب سایت بازرگانی الکترونیکی خود از سایت مپ XML استفاده نمایید. اکثر پلاتفرمهای بازرگانی الکترونیک به صورت پویا سایت مپ XML را میسازند. وقتی که سایت شما از پایگاه داده ای که وب سایت را میگرداند تغییر میکند و بسیاری از انها میتوانند آدرسهای نقشه سایت را در Search Engine Webmaster بگذارند مطمئن شوید که این فرایند در مکان خودش انجام گیرد و مطمئن شوید که موتور جستجو دفعتا محتوای جدید را پیدا میکنند و همیشه در صفحات از تگ rel=”canonical” استفاده کنید و به این صورت موتورهای جستجو تنها یک آدرس را برای هر دسته ، زیر دسته و صفحات محصول فهرست میکنند و به این صورت دیگه محتوای شما چندین بار قرار نخواهد گرفت. پلاتفرمهای بازرگانی الکترونیک این کار را انجام میدهند و آن را به عنوان قابلیتی قابل فعال سازی و تنظیم در اختیارتان قرار میدهند. یک سبک متداول ارائه در سایتهای بازرگانی الکترونیک شامل محتوای صفحه گزاری شده میشود. برای نمونه شما ممکن است ۳۰ محصول را در یک دسته مشخص داشته باشید ولی آنها ۱۰ تا در هر صفحه نمایش داده میشوند، برای موتورهای جستجو این سه صفحه مختلف به نظر میاید و این میتواند برای موتورهای جستجو گیج کننده باشد. خوشبختانه شما میتوانید از مشخصه های rel=”next” یا rel=”prev” در لینکهای صفحه گزاری استفاده نمایید تا موتورهای جستجو بدانند که چطور باید با هر صفحه رفتار کنند، یک صفحه ی مجزا یا یک نسخه دیگر از صفحه ی حاضر. به یاد داشته باشید که مولفه های تخصصی وب سایت بازرگانی الکترونیک به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتوای خود را فهرست کرده و درکی از محصول مورد ارائه داشته باشید و به این صورت شانس بهتری از جستجو خواهید داشت.
منبع : اجزای فنی تجارت الکترونیک