موتورهای جستجو برای پیدا و فهرست کردن تمامی صفحات اینترنت مبتنی بر آدرسهای منحصر به فرد اشاره کننده به آن محتوا عمل میکنند. با وجودی که برای هر صفحه در اینترنت تنها باید یک آدرس منحصر به فرد وجود داشته باشد گاها ما میتوانیم صفحات وب یکسانی را با آدرسهای مختلفی معرفی کنیم و چندین آدرس در فهرست موتورهای جستجو داشته باشیم. یک راه رایج برای اینکار استفاده از پارامترهای آدرس است، اینها داده هایی هستند که به انتهای آدرس الحاق میشوند و برای چیزهای مختلفی میتوان از آنها استفاده نمود. گاها آنها میتوانند محتوایی که بر صفحه نمایش می یابد را کنترل کنند و دراین موارد، آدرسهای مختلف در واقع صفحات مختلف هستند. در مواقع دیگر آنها هیچ ارتباطی به محتوا ندارند آنها میتوانند برای گردآوری اطلاعات شناسایی یا پارامترهای پیگیری مورد استفاده قرار بگیرند و با وجودی که آدرس میتواند متفاوت باشد ولی بر محتوا تاثیری گذاشته نمیشود. مشکل اینجاست که موتورهای جستجو نمیتوانند فرض بگیرند که کدام پارامتر آدرس برای محتوا مهم است و کدام نیست. یک راه برای حل این مشکل در سایت استفاده از متا تگ canonical میباشد. این تگ که شما به صفحه اضافه میکنید به عنوان معرفی نامه ای برای موتورهای جستجو به شمار میرود. این متا تگ به موتورهای جستجو میگوید که مستقل از آدرسی که در نوار آدرس نمایش یافت، این آدرس را به عنوان آدرس اصلی محتوا فهرست کند.
راه دیگری که برای درک چگونگی استفاده سایت از پارامترهای آدرس این است که از طریق گوگل وبمستر تولز و وبمستر بینگ به موتورهای جستجو آن را اعلام کنید. در اینجا میتوانید به موتورهای جستجو اعلام کنید که پارامتر آدرسی را نادیده بگیرد یا خیر. یک دلیل دیگر وجود محتوای چند برابر شده به خاطر این است که محتوا میتواند از مکانی به مکان دیگر انتقال یابد، به این صورت ممکن است مکان جدید و قدیم آن در موتور جستجو به طور همزمان فهرست شده باشد. برای پیشگیری از چنین وضعیتهایی هر وقت که محتوایی را جا به جا کردید باید دستورات هدایت مجدد و یا ریدایرکت را پیاده سازی کنید. هدایت مجدد مختلفی وجود دارد که وب مستر میتواند از آن بهره ببرد ولی ما قصد داریم به دو تا از آنها بپردازیم. اولین آن ۳۰۲ یا هدایت مجدد موقتی نام دارد، این دستور برای جا به جایی های کوتاه مدت استفاده میشود مثلا برای زمانهایی که شما برای تعمیرات صفحه ی جایگزینی را نشان میدهید. به این صورت به موتورهای جستجو اعلام میشود که صفحه مورد نظر شما در حال حاضر در دسترس نیست بعدا مراجعه کنید، بنابراین تغییری در فهرستتان ندهید. برای جا به جایی های دائمی محتوا که مورد توجه موتورهای جستجو قرار دارد باید از دستور هدایت مجدد دائمی یا ۳۰۱ استفاده کنید. این دستور هدایت مجدد به موتورهای جستجو اعلام مکیند که شما آدرس قبلی این محتوا را فهرست کرده اید و آن آدرس دیگر وجود ندارد. به این صورت موتور جستجو تمام اطلاعاتش در مورد آدرس قبلی را بر آدرس جدید یا جایی که محتوا در آن قرار گرفته است اعمال می نماید. برای حتمیت آگاهی موتورهای جستجو از آدرس صفحات سایتتان شما باید آدرسهای منحصر به فردی برای هر یک داشته باشد، به این صورت موتورهای جستجو میتوانند بهتر آنها را فهرست کنند و به این صورت میتوانید رتبه ی بالاتری در نتایج جستجو کسب کنید.