در این بخش میخواهیم به ایده ی خرید لینک بپردازیم. من به شما خرید لینک را توصیه نمیکنم ولی فکر میکنم باید عملکرد آن را درک کنید، باید بدانید که چرا افراد خریدار و فروشنده لینک توسط گوگل مجازات میشوند، چون لینک گزاری بخش مهمی از سئو است و همانطور که در آموزش های قبلی دیدیم، گوگل یک راه عالی را برای رتبه بندی صفحات دارد.
انقلاب اصلی گوگل به سال ۱۹۹۷ باز میگردد که از لینکها برای توضیح موضوع وب سایت و اهمیت آنها استفاده میکرد. این عالی بود تا اینکه مردم عملکرد آن را فهمیدند و تصمیم گرفتند که با ساخت لینکهایی که علایم درستی را ارسال میکنند تقلب کنند، البته آن موقع خرید و فروش لینکها شروع نشد و امروزه به کسب و کار بزرگی تبدیل شده است. این مشکلی برای گوگل و موتورهای جستجوی دیگر است چون وقتی که شما لینکهای سایت را خریداری میکنید، لینکهای بسیارخوبی به یک سایت بی کیفیت اشاره میکنند. شما در سیستم دخل و تصرف میکنید و موتورهای جستجو این را دوست ندارند. خب آنها چه میتوانند بکنند؟گوگل با در نظر گرفتن مجازاتی این گونه خرید و فروش لینکها را کم کرده اند به عبارت دیگر موتورهای جستجو دو کار انجام دادند، آنها هم به خرید لینک پاداش دادند و هم آنها را مجازات کردند. هر چه باشد کسی فقط محض سرگرمی لینک ها را خریداری نمیکند. انها لینکها را به خاطر فایده شان میخرند و حتی امروزه هم اگر محتاط باشید فایده دارند. بنابراین اگر شما ویجتهایی میفروشید و در کسب و کار سئو تازه واردید متوجه میشوید که رقبای شما رتبه ی بالاتری در موتورهای جستجو دارند، چون لینکها را خریداری میکنند. برای بسیاری از کسب و کارها ساخت طعمه لینکی که تاثیر داشته باشد خیلی دشوار است. چه کسی میخواهد در مورد ویجت شما بداند؟ پرداخت ۵۰ هزار تومان ماهیانه یا حتی چند صد هزار تومان خیلی راحت است و میتوانید لینکهای زیادی بدست آورید. به این صورت وارد دنیای سئو و بهینه سازی سایتمیشویم و در این موقعیت بسیاری از موتورهای جستجو به خاطر خرید لینکها پاداش میدهند، اگر اینطور نبود کسی آنها را نمیخرید، ولی در عین حال گوگل تلاش میکند تا خریداران را پیدا کند تا بتواند آن ها را مجازات نماید. این دو مشکل اساسی برای موتورهای جستجو است اول اینکه برای موتورهای جستجو تشخیص پرداختی بودن یا نبود لینکها خیلی دشوار است هر چه باشد هیچ تگ پولی در لینکها وجود ندارد تا بتوان آنها را تشخیص داد. یک لینک پولی خوب هیچ تفاوتی با لینکهای رایگان ندارد. چطور میتواند گوگل تشخیص دهد که یک وبلاگ نویس تنها بر حسب سلیقه لینک سایت دیگر را قرار داده یا اینکه پولی درمقابل آن دریافت کرده است؟ مشکل دیگر این است که حتی اگر پولی بودن لینک را تشخیص دادند باید چه کسی را مجازات کنند؟ موتورهای جستجو نمیدانند که لینکها توسط صاحب سایت خریداری شده اند یا اینکه توسط رقبا خریداری شده اند تا به سایت ضرر وارد کنند، استراتژی که با نام سئوی منفی شناخته میشود. بنابراین موتورهای جستجو چند احتمال را در نظر میگیرند، اگر فکر میکنند که لینکی خریداری شده است لینکهای صفحه یا تمامی لینکهای سایت را نادیده میگیرند. به این صورت لینک مانند یک لینک nofollow هیچ ارزشی ندارد. به این صورت خریدار این لینکها ضرر کرده و هیچ فایده ای برای رنک سایت نخواهد داشت جز اینکه تنها قصدتان برای خرید لینکها افزایش ترافیک سایتتان باشد که گوگل توصیه میکند از لینکهای nofollow استفاده نمایید. گوگل نیز چنین کاری انجام داده است در واقع چند سال پیش، بسیاری از روزنامه ها لینکهای متنی می فروختند ،حتی امروزه نیز تعدادی از آنها وجود دارند و برای مدتی گوگل تمامی لینکهای صفحه را نادیده گرفت. به این صورت بسیاری از لینکها نادیده گرفته شدند ولی گاها گوگل پا را فراتر نیز گذاشته است. گوگل ممکن است سایت فروشنده ی لینک را مسدود کند و مثلا سایت را از ایندکس خارج کند یا اینکه رنک صفحه اش را کاهش دهد، البته اینها بیشتر برای سایتهایی با کیفیت پایین اتفاق می افتد تا سایتهای روزنامه ای اصیل. به سایتهای محبوب که گوگل فکر میکند ارزش دارند تنها هشدار میدهد در نهایت موتورهای جستجو میتوانند سایت را مجازات کنند ولی معمولا این اتفاق نمی افتد چون اگر موتورهای جستجو قانونی برای اینکار داشته باشند شرکتها لینکهایی برای رقبا میخرند تا به آنها ضرر وارد کنند. بنابراین اینطور که پیداست موتورهای جستجو لینک های خریداری شده را دوست ندارند.
منبع : مزایا و معایب خرید لینک