من میخوام به لینک گزاری به عنوان دو بازی مختلف نگاه کنم، ساخت دو نوع لینک. این دو گروه ممکن است از یک طرف به عنوان لینکهای واقعی در نظر گرفته شوند و از طرف دیگر لینکهای سوری باشد. منظور از لینکهای واقعی چیست؟ یک لینک واقعی نوعی از لینکی است که موتوهای جستجو به دنبال آن میگردند. اینها لینکهایی هستند که به وب سایتی از سایت دیگری اشاره میکنند چون صاحب آن وب سایت میخواهد یک لینک را بسازد. اینها لینکهایی هستند که موتورهای جستجو علاقه زیادی به آن دارند چون آنها رای های اصلی سایت هستند، از طرف دیگر لینکهای سوری را داریم البته نه کاملا سوری، بلکه از نظر فنی یا ساختاری آنها لینکهای اچ تی ام ال واقعی هستند. علت وجود لینک این نیست که صاحب سایت که به سایت شما لینک کرده است به سایتتان اهمیت میدهد.
بگذارید جور دیگری بیان کنم، از آنجایی که سایت به سایت شما لینک گزاری کرده است میخواهد لینک را در آنجا قرار دهد. فرض کنید که شما دایره واژگانی مرتبط با کسب و کار خود ساخته اید چیزی که برای افراد شما در شرکت مفید باشد. چندی از وبلاگ نویسان آن دایره واژگان را پیدا میکنند، فکرمیکنند ارزش صحبت در موردش را داشته باشد بنابراین آن را در وبلاگشان لینک میکنند. اینها لینکهای واقعی هستند. به این صورت مردم تشویق میشوند که به آن لینک کنند که از آن به عنوان طعمه لینکنام میبرند. از طرف دیگر فرض کنید که شما لینکی خریداری میکنید شما به صاحبان سایتهای دیگر پول پرداخت میکنید تا بر سایت شما لینک کنند. اینها لینکهای سوری هستند که دارندگان سایت اهمیتی به سایت شما نمیدهند آنها به لینکی که اشاره میکنند اهمیتی نمیدهند آنها تنها به خاطر دریافت پول لینک ها را قرار میدهند. البته غالبا تمیز دادن بین لینکهای واقعی و لینک های سوری برای موتورهای جستجو دشوار است به همین دلیل است که لینکهای سوری هم نتیجه دارند ولی چرا لینکهای سوری اینقدر محبوب هستند؟ اینجا مثالی داریم، فرض کنید به وبلاگ نویسی پولی پرداخت کنید که در مورد سایت شما نوشته و لینک آن را قرار دهد، برای نمونه گوگل چگونه میتواند تفاوت بین یک لینک واقعی را با یک لینک طعمه تشخیص دهد که در عوض پول قرار گرفته است؟ غالبا نمی تواند پس به این صورت باعث یک دوگانگی در شرکتهای موتور جستجو میشود چون در پایان آنها میخواهند لینکهای سوری را نادیده بگیرند به ویزه لینکهای خریداری شده را و در عین حال از این استراتژی پشتیبانی میکنند. میلیون ها سایت با استفاده از استراتژیهای مختلفی برای ساختن لینکهای سوری نتیجه خوبی گرفته اند در واقع اکثر کمپین های لینک، کمپین لینکهای سوری هستند، در واقع گاها لینک سوری ارزش بیشتری از یک لینک واقعی دارد چون موتورهای جستجو در تشخیص آن مشکل دارند. یک لینک واقعی از وبلاگی با رتبه پایین ارزش بیشتری از یک لینک خریداری شده از یک وبلاگ با رتبه بالا دارد، البته به طور کلی یک استراتژی با لینک واقعی ارزش بیشتری از یک استراتژی با لینکهای سوری دارد که این دلایل مختلفی دارد. اول اینکه موتورهای جستجو هر روزه در تشخیص تفاوت آنها بهتر و بهتر میشوند به عنوان مثال وقتی که گوگل میفهمد سایت حاوی لینکهای پرداختی است از ارزش آن لینکها می کاهد و کاملا آن لینکها را نادیده میگیرد و میتواند صفحه را از ایندکس حذف کند. نمونه ی دیگر لینک گزاری متقابل است. با وجودی که خیلی از طرفداران لینک گزاری متقابل این لینکها را در دسته لینکهای واقعی قرار میدهند و ادعا میکنند که ارزشی برای بازدیدکنندگان سایت دارد در واقع لینک گزاری تقابلی برای اهداف سئو انجا م میشود و موتورهای جستجو این را میدانند. به این صورت امروزه لینکهای تقابلی ارزش کمی دارد. همچنین احتمال دارد بسیاری از استراتژی ساخت لینک سوری لینکهایی بسازند که ارزش کمتری از لینکهای واقعی داشته باشند. برای نمونه لینکهای قرار گرفته در یک مقاله در وبلاگی محبوب ارزش بیشتری از لینکهای قرار گرفته در وب سایتی با هدف قرار دادن لینکهای خریداری شده دارد همچنین هیچ تمایز مشخصی بین لینکهای واقعی و سوری وجود ندارد، بنابراین از طرف دیگر لینکهایی وجود دارد که لینک طعمه مفیدی هستند. ازطرف دیگر لینکهای خریداری را داریم ولی در این بین بسیاری چیزهای دیگری همچون مطبوعات، مقاله های اتحادیه یا لینکهای خانوادگی و دوستان، لینکهای شرکا و غیره وجود دارد. هر چه بیشتر از لینکهای خریداری شده به لینک طعمه بروید ارزش لینکها بیشتر میشود. به طور کلی آگاهی از این دو استراتژی لینک اهمیت زیادی دارد. لینکهای واقعی و سوری و درکی از این موضوع که موتورهای جستجو علاقه ی بیشتری به لینکهای واقعی دارند تا سوری و اینکه به تدریج در تمیز دادن این دو بهتر میشوند.
منبع : لینک واقعی و لینک سوری