یکی از ابزارهای محبوب تحلیل کلیدواژه ها ابزار گوگل ادوردز میباشد. این ابزار برای بازاریابی کلیکی AdWords طراحی شده است ولی در بین متخصصان سئو به علت رایگان بودنش رواج بسیاری دارد. من توصیه میکنم که ابتدا وارد اکانت AdWords شده چون اگر وارد نشوید گوگل اطلاعات کمتری را نشان میدهد. اگر شما اکانت AdWords را ندارید به AdWords.com رفته و اکانتی بسازید ولی اینکار کمی زمانبر است و شما نباید کار خود را با کمپین کلیکی شروع یا پولی پرداخت نمایید. در پایان ابزار کلیدواژه ای را لود کنید و کار آغاز میشود.
این ابزار ایده های کلیدواژه ای را برای شما پیدا میکند. ما به گوگل یک کلیدواژه ی نمونه میدهیم و گوگل لیستی از عبارتهای مربوط را نشانمان میدهد یا اینکه ما میتوانیم آدرس وب سایتی را به آن بدهیم، مثلا وب سایت یک رقیب و گوگل عبارتهای مرتبط به آن سایت را به ما نشان میدهد. ابتدا عبارتی را در این باکس مینویسیم. ما قصد داریم که varzesh3 را گسترش دهید بنابراین با “ورزش” کار را شروع میکنیم. حال اگر بر این باکس کلیک کنم، گوگل عبارتهایی که حاوی عبارت تایپ شده است را نشانم میدهد، همچون “اخبار ورزشی” ، ‘”سایت ورزش” و غیره. شما باید با آن امتحانش کنید ولی برای این نمونه من این باکس را بررسی نمیکنم چون گوگل بازه ی وسیع تری از عبارتها را تهیه میکند. Advanced Options را باز میکنیم و چیزی که دراینجا داریم را بررسی میکنیم. همانطور که میبینید ما میتوانیم به گوگل موقعیت مورد نظرمان را بگوییم. ما این را بر United States قرار میدهیم. گوگل کلیدواژه هایی را فراهم می آورد که توسط کاربران مختلفی قابل استفاده است. آنهایی که کامپیوترهای معمولی دارند و آنهایی که از دستگاه های موبایل استفاده میکنند. من همچنین میتوانم کلیدواژه ها را فیلتر کنم برای نمونه من میتوانم به گوگل بگویم کلیدواژه هایی که خیلی کم توسط وارد کردن اعداد به باکس وارد میشوند را نادیده بگیرد، به این صورت تنها کلیدواژه ها به صورت بومی جستجو شده نمایش می یابد. همانطور که میدانید این فیلترها به ppc ارتباط دارند، بنابراین این منو را نادیده میگیریم. وقتی که آماده بودید بر دکمه ی Search کلیک کنید و در کسری از لحظه کلیدواژه هایی برای این اعداد در اینجا نمایش می یابد و ما در اینجا بیشترین موضوعات گیج کننده را داریم. این اعداد تعداد دفعات کلیدواژه های جستجو شده به صورت محلی یا جهانی نمی باشند که در این مورد به معنای ایالت متحده میباشد به یاد داشته باشید که این یک ابزار PPC میباشد نه یک بازار سئو. همانطور که میبینید ابزار بر همخوانی Broad (گسترده) تنظیم شده است. اگر شما درکی از ppc داشته باشید معنای آن را میدانید در غیر این صورت اهمیتی ندارد. تنها چیزی که میدانید این است که اگر بر باکس همخوانی دقیق کلیک کنید و باکس بررسی گسترده را پاک کنید گوگل این اعداد را تغییر میدهد و حال ما اعداد واقعی جستجوها در هر ماه به طور متوسط را میبنیم. این تنها یک ppc مرتبط با انتخاب همخوانی دقیق میباشد. باید چه کار کرد؟
باید لیست را به صورتی مرتب کنید تا عبارتهایی که به صورت متداول استفاده شده اند را ببینید. بر ستون Local Monthly Searches کلیک کنید، اگر شما از تیک باکس Closely Related Ideas استفاده کنید این نتیجه بخش خواهد بود اگر اینکار را نکنید ممکن است مفید نباشد و یا اینکه به اندازه ی واژه های دیگر مرتبط نباشد. ما میتوانیم بر این لیست کار کنیم و کلیدواژه های مورد نظرمان را انتخاب کنیم. در برخی موارد بهتر است تمامی کلیدواژه ها را انتخاب کنید بر اینجا کلیک نمایید و بر لیست کار کنید و تیک گزینه های کلیدواژه های نامرتبط را بردارید. شما میتوانید از فلش رو به پایین در کیبورد استفاده کنید تا به پایین لیست حرکت کرده و کلیدواژه های غیر مفید را حذف نمایید. وقتی که پایین لیست رسیدید به صفحه بعد رفته و همین کار را تکرار کنید. گوگل انتخاب شما را ذخیره میکند، شما همچنین میتوانید ردیفهای نمایش یافته را افزایش دهید. حال لیست کارهای خود را انجام دهید و انتخاب کنید. ما میتوانیم اطلاعات را با کلیک بر دکمه View as text و گزینه ای در کلیپبرد کپی کنیم. یا اینکه میتوانیم آنها را با استفاده از دکمه ی Download در صفحه ی گسترده ای دانلود نماییم. من روش اول را ترجیح میدهم چون فایل صفحه اعداد را نیز در کنار عبارتها دارد. کلیدواژه ها براکتی به دورشان دارند تا تبلیغ کننده ی ppc بتواند به صورت همخوانی دقیق آن را در کمپین کپی نماید ولی شما همیشه میتوانید جستجویی را انجام دهید و آنها را حذف نمایید. حالا تنها یک جستجو را انجام ندهید و انواع کلیدواژه ها را وارد کنید. چندین بار جستجو کنید تا چیزی که به دنبالش هستید را پیدا کنید. شما میتوانید صفحه گسترده های مورد نظرتان را به هم متصل کنید و لیست کلی خود را بسازید البته این ابزار کاربردهای دیگری نیز دارد. در اینجا شما میتوانید به گوگل بگویید که تنها کلیدواژه هایی که حاوی عبارتهای وارد شده در باکس هستند را اضافه کنید یا اینکه کلید واژه هایی که حاوی آن عبارتهای مشخص هستند را حذف کنید. شما میتوانید با دسته های مختلف کار کنید، این برای زمانهایی که کلیدواژه های مختلف معناهای مختلفی در کسب و کارهای مختلف دارند مفید است. برای نمونه اگر شما دسته کامپیوتری را برای آن عبارت “رم” جستجو کنید کلیدواژه های مرتبط با حافظه را پیدا خواهید کرد. اگر ورزش را در دسته تناسب اندام جستجو کنید کلیدواژه های مرتبط با “باشگاه ورزشی رم” را میبینید. البته اکثر گزینه های صفحه با PPC مرتبط هستند بنابراین شما میتوانید آنها را نادیده بگیرید. در نهایت شما میدانید که این بهترین ابزار کلیدواژه ای نیست. این بهترین داده ها را دارد و چیزی بهتر از داده های گوگل نیست ولی خدمات تبلیغاتی ابزارهای مدیریتی کلیدواژه ای بهتری را فراهم می آورند که در گروه کردن کلیدواژه ها در پروژه ها، مرتب کردن کلیدواژه ها و حذف آنها به شما کمک میکنند. یکی از بهترین ابزارهای شناخته شده Wordtracker میباشد ولی ابزارهای دیگری همچون KeywordSpy ، Keyword Discovery ، KeyCompete نیز وجود دارند. به یاد داشته باشید که هرگز تحلیل کلیدواژه ای را نادیده نگیرید، زمانی برای آن صرف نمایید و کلیدواژه های مهم را درک کنید.