موتور جستجو یا پیمایشگر برنامه ای است که کلمات کلیدی را در یک بانک اطلاعاتی جستجو می کند. در اینترنت به برنامه ای گفته می شود که کلمات کلیدی موجود در فایل ها و سندهای وب جهانی ، گروه های خبری و … را جستجو می کند و به کاربران در جستجوی اطلاعات مورد نظر در میان انبوه اطلاعات موجود در شبکه کمک می کند. در ابتدا لازم است بدانیم که رتبه ی سایت ما در موتورهای جستجو چند است؟ یا سایت شما در کدام صفحه از موتور جستجو به نمایش گذاشته می شود؟ برای یافتن پاسخ این سوال ها باید با نحوه ی عملکرد موتورهای جستجو و رتبه بندی آنها آشنا شویم.
۱- جمع آوری کننده اطلاعات (Crawler, Spider, Robot, Bot):
در صفحات مختلف سرک کشیده، محتویات و اطلاعات مورد نظر را جمع آوری کرده و در اختیار سایر بخش های موتورهای جستجوی قرار می دهند.
۲- بایگانی کننده داده ها (Indexer)
۳- سیستم رتبه بندی (Algorithm Ranking Formula)
۴- تحلیلگر درخواست (Query Processor)
نحوه عملکرد ربات ها:
ربات به دنبال لینک ها رفته، داده ها را جمع آوری کرده و در نهایت در پایگاه داده های موتور جستجو ذخیره می کند.
معروفترین موتورهای جستجو:
Google
Bing
Yahoo
Msn
Ask
Alexa
Cuil
Gigablast
Wikia
پیج رنک چیست؟
تعریف پیج رنک : سیستم رتبه بندی گوگل Page Rank نامیده می شود. این روش برای اندازه گیری اهمیت صفحات توسط گوگل است.
نحوه ی رتبه بندی در گوگل:
۱- در ابتدا تمام صفات مرتبط با موضوع مورد جستجو را می یابد.
۲- صفحات را با پارامترهایی که در خودآنهاست رده بندی می کنند.
۳- وزن ها را در متن لینک های صفحه محاسبه می کند.
۴- با توجه به پیج رنک نتایج را مرتب می کند.
پیج رنک چگونه محاسبه می گردد؟
فرمول اصلی در محاسبه ی پیج رنک در موتور جستجوی گوگل:
PR(A)= (1-d)+d(PR(t1)/c(t1)+…+PR(tn)/C*tn
PR*A= یعنی پیج رنک صفحه A
d= یک فاکتور تضعیف است که معمولاً برابر هشتاد و پنج صدم در نظر گرفته می شود.
t1,t2,…,tn= صفحاتی اند که به صفحه A لینک داده اند.
c*t1= تعداد لینک هایی است که از صفحه t1 خارج شده است.
چگونه می توان پیج رنک یک صفحه را دانست؟
پیج رنگ عددی بین ۰ تا ۱۰ است که با نصب نوار ابزار گوگل میتوان پیج رنگ یک صفحه را دانست.
پارامترهای مورد توجه موتورهای جستجو
مطالب ذیل مهمترین پارامترها از دید موتورهای جستجو برای رتبه بندی و رنکینگ صفحات سایت :
۱- کلمات کلیدی درعنوان و محتوای عنوان استفاده شود.
۲- کلمات کلیدی در نام دامنه سایت استفاده شود.
۳-کلمات کلیدی در متن لینک های به سایت استفاده شود.
۴-رتبه ی سایت در گوگل (پیج رنک سایت)
۵-کلمات کلیدی در مسیر دسترسی به صفحه، نام فایل و پوشه ها استفاده شود.
۶- استفاده از کلمات کلیدی در تگ های H1 و H2
۷-استفاده از کلمات کلیدی در متن لینک های داخل صفحات
۸- استفاده از مترادف و ریشه های کلمات کلیدی در متن
۹- استفاده از کلمات کلیدی در یک سوم بالایی صفحه.
۱۰-استفاده از کلمات کلیدی به صورت بولد (bold)، ایتالیک، زیر خط (Under Line) و در رنگ و سایز مختلف
۱۱- تعداد لینک های به صفحه
۱۲-پیج رنک صفحات لینک دهنده
۱۳-تعداد صفحات سایت
۱۴-پیچیده یا ساده بودن دسترسی به صفحات
۱۵-موضوع فعالیت دو صفحه لینک دهنده و لینک گیرنده باهم کرتبط باشد.
۱۶-تعداد افرادی که بعد از جستجوی یک عنوان به سایت مراجعه می کند.
۱۷-ارتباط کلمات جستجو شده با موضوع اصلی سایت
۱۸-میزان بروز رسانی و افزوده شدن محتوای جدید
۱۹-استفاده از کلمات کلیدی در Meta Description
۲۰-اختصاصی بودن عنوان و محتوای Meta Description برای هر صفحه سایت
۲۱- عمر دامنه
۲۲-عمر صفحه
۲۳- برخی پسوندها اعتبار بیشتری دارند.
۲۴-میزبان سایت و IP آن
۲۵- هرچه تعداد لینک های موجود در صفحه لینک دهنده کمتر باشد بهتر است.
۲۶- زمانLoading سایت
۲۷-بهتر است سرور سایت بالای ۹۹% در دسترس باشد.
۲۸-کپی برداری و استفاده از محتویات دیگر سایت ها تاثیر منفی دارد.
۲۹- لینک کردن به سایت های بد تاثیر منفی دارد.
نکته ۱ : اسپایدرها یا نرم افزارهای عنکبوت از طریق پیوندها سریعتر به سایت شما وارد می شوند.
نکته ۲ : سایت خود را به تمام دایرکتوری ها معرفی کنید.
منبع : موتور های جستجو