هدف اصلی موتورهای جستجو راهنمایی افراد به محتوای مرتبط به کلیدواژه یا عبارت مشخصی که به دنبالش بوده اند میباشد. ما میتوانیم ارتباط صفحه به یک مبحث را با فرایند بهینه سازی صفحه تنظیم نماییم. وب سایتفست سئو تمرکزش بر سئو میباشد و فرض کنید که در تحقیق موتور جستجو ما تصمیم گرفتیم که میخواهیم این صفحه را برای عبارت خدمات سئو بهینه سازی کنیم، حال باید به المانهای مختلف قابل بهینه سازی در این صفحه برای آن عبارت بپردازیم.
اولین المانی که باید بهینه سازی کنیم آدرس است. آدرس همان مکان صفحه ی مورد نظر ماست که در نوار آدرس نمایش می یابد. شما میتوانید آن را فایلی در کامپیوتر تان تصور کنید و مانند مسیر هر فایلی در کامپیوتر، میتوانید چند راه را دنبال کنید تا یک آدرس خوب و قابل درک و یافتن بسازیم. طول آدرس باید خلاصه ترین حالت ممکن باشد ولی در همان حال باید حاوی اطلاعات قابل استفاده ای در مورد صفحه باشد. ممکن است بفهمید که ساختار وب سایت سیستمی از زیر فولدرها را به کار میبرد و این میتواند خوب باشد چون میتواند به بهینه سازی ساختار سایت کمک کند. شاید مهمتر از آن، این است که شما باید مطمئن شوید که عبارت کلیدواژه ای در آدرس وجود داشته باشد. این توضیحی از صفحه ارائه میکند و با عبارت کلیدواژه ی مورد نظر شما همخوانی دارد همچنین توجه داشته باشید که ما به جای فضای خالی یا خط از خط تیره استفاده می کنیم. این موضوع مهمی است و موتورهای جستجو راحت تر میتوانند واژگان را درک کنند.
المان دیگری که باید بررسی کنیم تگ عنوان متا است و در اینجا میخواهیم سورس کد صفحه را ببینیم. اگر شما یک برنامه نویس باشید این بخش برایتان آشنا است و اگر برنامه نویس نیستید که تماشای آن خالی از لطف نیست. به این صورت وقتی که میخواهید این آیتمها را در وب سایت قرار دهید تصویری از آن دارید. این تگ عنوان خیلی اصیل است و هیچ شاخصی از هدف کلیدواژه ای این صفحه به موتور جستجو نمیدهد. تگ عنوان متا یک عنوان است که برای لیست گزاری نتایج موتور جستجو مورد استفاده قرار میگیرد. نه تنها ما قصد داریم تا عنوان را بهینه سازی کنیم بلکه موتور های جستجو قالبی از صفجه را شناسایی کرده و ما سعی میکنیم تا کاربران را وقتی که نتایج جستجو را میبینند ترقیب کنیم. در این نمونه، ما بر این باوریم که نام وب سایت ممکن است مضمون اصلی صفحه را برساند و افراد را متقاعد کند بر نتایج دیگر کلیک نمایند ولی عنوان را بیش از حد بلند انتخاب نکنید و یا اینکه از عبارت کلید واژه ای هدف نکاهید. یک اصل خوب این است که همیشه کمتر از ۶۵ کاراکتر استفاده نمایید.
تگ متای دیگری که میتوانیم استفاده کنیم توضیحات متا میباشد. با وجودی که بهینه سازی این تک رتبه گیری در موتور جستجو را ارتقا نمیبخشد و توسط بسیاری از موتورهای جستجوی اصلی و الگوریتم رنکینگ آنها نادیده گرفته میشود ولی میتواند امتیاز مبتنی بر کلیک سایت شما را در موتور های جستجو افزایش دهد. علت این است که این تگ گاها به عنوانی متنی که در عنوان لیست گزاری نتایج جستجو نمایش می یابد استفاده میشود. شما باید زمانی را صرف نوشتن متنهای اجباری کنید که موجب میشود مردم بر سایت کلیک کنند و کلیدواژه هایی را در توضیح به کار ببرند که به کاربران کمک میکند تا بفهمند همان چیزی را که دنبالش بودند پیدا کرده اند.
سپس باید تگ هدر h1 را ببینید. این در اصل نشانه گزاری برای هدلاین قابل مشاهده ی صفحه بوده و موتورهای جستجو این را میشناسند. هدف استفاده از آن این است که به خوانندگان ایده روشنی از موضوع محتویات بدهد، چیزی مانند سرتیر روزنامه ها. هیچ محدودیت کاراکتری برای سرتیترها وجود ندارد ولی همچون جهان اخبار اگر کوتاه تر باشد مفید تر است. حالا اگر شما یک موتور جستجو باشید و یک آدرس، عنوان و یک هدلاین را ببینید که همگی در مورد سئو باشد تصویری روشنی از موضوع صفحه بدست می آورید و حالا ما محتوای آن را داریم.
موضوع مهم در مورد محتوا این است که اول باید برای مردم بهینه سازی شود سپس برای موتورهای جستجو. مطمئن شوید که محتوای شما نوشته شده است تا بتواند با مخاطبین هدفتان به شکل ترقیب کننده ارتباط برقرار کند. تا جایی که به موتورهای جستجو ارتباط داشته باشد، هیچ فرمول جادویی برای صفحه ای بی نقص وجود ندارد ولی شما باید به یاد داشته باشید که موتورهای جستجو سعی میکنند که رفتار انسانی را شبیه سازی کنند و سعی دارند که اول چیزی را بخوانند و موضوع آن را درک کنند. موتورهای جستجو نه تنها به دنبال کلیدواژه های هدف میگردند بلکه تنوع های کلیدواژه ای را نیز تشخصی میدهند. موتورهای جستجو در چینش معناها و روابط موضوعی بین واژه های صفحه میتوانند پیچیده باشند، دقیقا مانند انسانها. بنابراین نوشتن محتوا به همان صورتی که برای انسانها مینویسید بهترین راه بهینه سازی برای این الگوریتم ها میباشد و با وجودی که هیچ قانون سخت و سریعی وجود ندارد شما ممکن است از یک قانون کلی برای اضافه کردن یک تا سه عبارت هدف در متن استفاده کنید که وابسته به طول محتوای شما میباشد. بیش از حد فکر نکنید و بیش از حد عمل نکنید.
المان آخر بهینه سازی در این صفحه ها تصاویر هستند. متن title وalt برای توضیح تصویر آن افراد یا مرورگرها که خود تصویر را نمیبیند قرار داده شده است. هر دو این المانها را میتوان بهینه سازی کرد تا با دقت زیادی مضمون تصویر را توضیح دهند و همچنین از عبارت کلیدواژه ای مورد نظرمان برای بهینه سازی پشتیبانی کند. البته، انجام اینکارها تنها گام آغازین رسیدن به یک وضعیت ایده آل است ولی نگاهی به صفحات سایت خود بیاندازید و قبل از آن حتما به تحقیق کلیدواژه ای و نقشه بندی عبارتهای هدف خود بپردازید. مطمئنانه از سئو سایت بدست آمده غافلگیر خواهید شد.
منبع : بهینه سازی عناصر صفحه متنی