هر چه بیش تر میگذرد و علاقه کاربران به گوشیهای موبایل بیش تر میشود گوگل هم در جهت رضایت و رفاه کاربران قوانین و استراتژیهای بیش تری را معرفی میکند که صرفا روی دستگاههای موبایل و صفحات مبتنی بر موبایل تمرکز دارند. آخرین رویکرد گوگل در این باره mobile-first index بود. رویکردی که نشان میدهد از این پس واقعا صفحات مبتنی بر موبایل در ایندکس شدن برای گوگل مقدم تر اند. بنابراین جستجوهایی که با دسکتاپ انجام میشوند در حاشیه قرار میگیرند و سرنوشت یک وب سایت به واسطه توجهی که به موبایل دارد مشخص خواهد شد. با جزییات بیش تر این استراتژی در ادامه آشنا خواهید شد.
همان طور که میدانید گوگل صفحات را برای ایندکس شدن کراول میکند. دقیقا مثل یک بازدید کننده ای که صفحات وب را زیر و رو میکند بلکه بتواند مقصودش را از میان این صفحت بیابد. تا چندی پیش این کاربر همیشه همراه وب سایتها از صفحات به عنوان یک کاربر دسکتاپ بازدید بهه عمل میآورد؛ اما اکنون گوگل تبدیل به یک کاربر حرفه ای موبایل شده است و او نیز همه چیز را مثل شما و از دید شما میبیند. این رویکرد گوگل باعث شده است که شیوه نمایش صفحات در موبایل با دسکتاپ متفاوت باشد. گاهی بسیاری از لینکهایی که انتظار دیدنشان را دارید توسط ربات گوگل دنبال نمیشود و بنابراین یک کاربر موبایل چنین لینکی را مشاهده نمیکند.
اگر از خودتان میپرسید چرا گوگل دسکتاپ، یار قدیمی اش را به این سادگی رها کرده است خیلی ساده به جواب میرسید. موبایل همه چیز است! اگر همه چیز نبود فعلا که همه دنیا یک کاربر اینترنت شده است. در بحث سئو نیز مسائلی نظیر ریسپانسیو بودن سایت صرفا بعد از فراگیر شدن استفادهه از موبایل مطرح شدند. طبیعی است که گوگل روی کاربرانی متمرکز شود که بیش تر از موبایل استفاده میکنند.
خیلیها میپرسند آیا بهینه شدن وب سایت برای دستگاههای موبایل به دلیل مقدم بودن ایندکس شدن صفحات مبتنی بر موبایل تاثیری رو رنک دارد؟ این تاثیر چشمگیر است؟
در یک کلام خیر؛ این که وب سایت و مطالب سایت شما در چارچوبی کاملا بهینه برای کراول شدن توسط رباتهای گوگل تهیه شوند تاثیر مستقیم و چشمگیری روی رنک ندارد. اما به هر حال اگر تنها روی نسخه دسکتاپ تمرکز کنید شانس دیده شدن توسط میلیونها کاربر موبایل را از دست میدهید.