حال که مبانی انجام تحقیق کلیدواژه ای را درک کردید میخواهیم به ابزارهایی بپردازیم که ما را در جمع آوری کلیدواژه های بیشتر و جمع آوری داده ها یاری میکننند. با وجودی که ابزارهای کمی برای اینکار وجود دارد ولی رایجترین ابزار این کار گوگل ادوردز میباشد. این ابزار نه تنها اندازه گیری خوبی بر حجم جستجو انجام میدهد بلکه ارتقا در پیشنهادهای کلیدواژه های آن را تبدیل به یک ابزار محبوب در جامعه سئو و بهینه سازی سایتکرده است و مهمترین ویژگی اش رایگان بودن آن است. با وجودی که برای استفاده از این ابزار حتما نباید یک بازاریاب AdWords باشید ولی اگر یک اکانت AdWords داشته باشید شما به ابزارهای Keyword Tool دسترسی خواهید داشت، بنابراین حتی اگر قصد استفاده از گوگل ادوردز را ندارید میتوانید از اکانت رایگان آن بهره ببرید.
از AdWords شما میتوانید به Tools رفته و از Analysis این ابزار را انتخاب نمایید. پیش از انجام جستجو، به گزینه هایی که در Advanced Options و Filters وجود دارد دقت نمایید. شما میتوانید داده های کل جهان یا تنها کشور خودتان را ببینید و شما میتوانید زبان نتایج جستجوی خود را انتخاب کنید. یک بخش دیگر دستگاه های مورد استفاده ی افراد است. نوع کلیدواژه هایی که مردم در موبایلهایشان می نویسیند معمولا تفاوت بسیاری با چیزهایی که در لپ تاپ یا دسکتاپشان می نویسند دارد و شما میتوانید با استفاده از این سلکشن و تحقیقتان تفاوت هایشان را ببینید. در نهایت شما میتوانید نتایج جستجو برای سطح مشخصی از رقابت یا حجم جستجو را فیلتر نمایید. در سمت چپ باید یک MatchType (نوع همخوانی) مشخص را انتخاب کنید. بازاریابان AdWords با سه نوع از آن آشنا هستند: Broad، Exact و Phrase. ولی برای اهداف آموزشی، ما از گزینه ی Exact استفاده میکنیم، به این صورت ما تنها اطلاعات را بر اساس کلیدواژه های مورد جستجوی خودمان و دقیقا به همان صورتی که ظاهر میشوند پیدا میکنیم حال میتوانیم کار را آغاز کنیم و چند راه برای اینکار وجود دارد. اول اینکه ما یک یا چند کلیدواژه را در باکس عبارت یا واژه تایپ و در هر خط باید یکی را وارد کنیم، همچنین شما میتوانید آدرس وب سایت را بنویسید و این ابزار کلیدواژه های مرتبط با آن را پیدا میکند. در حال حاضر تنها میخواهیم “کیفهای آیفون” را جستجو کنیم، پس بر Search کلیک میکنم و همانطور که میبینید ابزار Google Keyword Tool یک ابزار پیشنهاد دهنده عالی است. از این عبارت ما فهمیدیم که مردم به دنبال چیزهایی مثل کیفهای آیفون، کیفهای آیفون جالب و کیفهای آیفون بامبویی هستند. در سمت راست میتوانید ستون داده های مورد نظرتان را انتخاب کنید. با وجودی که Global Monthly Searches در تمامی جهان جستجو میکند، اگر شما در تنظیمات، یک کشور را مشخص نمایید Local Monthly Searchesداده هایی از کشورهای انتخاب شده را در اختیارتان میگذارد، همچنین باید Competition را نیز انتخاب کنید و ستون Local Search Trends نیز مفهوم خوبی از اولویت بندی ارایه میدهد. از این ابزار شما میتوانید کلیدواژه هایی که میخواهید به طور بالقوه در لیست کلیدواژه ها قرار دهید را انتخاب نمایید و شما میتوانید لیست را در فرمت CSV دانلود کنید و سپس به صورت آفلاین در اکسل با آن داده ها کار کنید. به یاد داشته باشید که این ابزار برای بازاریابی AdWords توسعه یافته است و گزینه های بیشتری وجود دارد که به AdWords مربوط بوده و ارتباطی به سئو ندارد ولی من شما را ترقیب میکنم که زمان بیشتری بر این ابزار گذاشته و سعی کنید کلید واژه ها و ابزارهای مختلف را در آن بررسی نمایید.